Drets d'autor

Pàgina inicial/Drets d'autor

Tots els temes relacionats amb drets d’autor i propietat intel·lectual

Dv febr. 2016

Què necessito per posar en escena una obra?

By |2017-06-09T12:43:14+02:00Divendres, febrer 26, 2016|Categories: |

Per fer un muntatge d’una obra necessito tenir el consentiment dels titulars dels drets sobre aquesta obra. Aquests titulars poden ser:
  • l’autor del text dramàtic o dramaturg
  • el traductor del text
  • l’adaptador de l’obra (si el que es munta és una versió adaptada de l’obra original).
  • si la obra incorpora música, necessitaré el permís del compositor, lletrista, intèrpret i productor del CD, excepte que sigui una música que estigui en domini públic, o que s’hagi difós amb una llicència lliure que ho permeti (Creative Commons per exemple).
  • si l’obra incorpora una coreografia, necessitaré el permís del coreògraf.
  • si l’obra incorpora un audiovisual, també aquests són objecte de protecció, i per tant necessitaré el corresponent permís.
En la majoria dels casos, l’obtenció dels permisos es gestiona a través de les entitats de gestió (SGAE, AIE, AISGE, …) mitjançant l’atorgament d’una llicència per l’ús. La gestió per obtenir aquests drets […]

Una de les activitats pedagògiques incloses en els ensenyaments superiors d’art dramàtic consisteix en el muntatge d’un taller sobre una obra, cal tenir alguna llicència?

By |2017-06-09T12:43:43+02:00Divendres, febrer 26, 2016|Categories: |

Si l’obra es troba en domini públic (haver transcorregut més de 70 anys des de la mort del seu autor) no es necessita cap autorització. Però és bastant probable que l’obra estigui subjecta a drets d’autor per ser una creació contemporània, una traducció de l’original, per tractar-se d’una adaptació de l’obra original (obra derivada), o d’altres supòsits. El fet de tractar-se d’una activitat pedagògica legalment no eximeix de la necessària autorització dels titulars dels drets. Malgrat això, precisament pel seu caràcter pedagògic i per no haver-hi afany de lucre (no es cobra entrada al públic), en general hi ha certa permissibilitat per part d’alguns autors i de certes entitats de gestió que eximeixen de la necessària autorització. Però aquesta excepció és només vàlida pels tallers que es presenten a l’Institut del Teatre, això vol dir que si l’obra es vol portar de bolos, caldrà obtenir els permisos esmentats.

Pot l’autor cedir els seus drets a tercers, a títol gratuït, per utilitzar una obra?

By |2017-06-09T12:44:16+02:00Divendres, febrer 26, 2016|Categories: |

L’autor és molt lliure de disposar dels seus drets, ja sigui a títol gratuït o amb afany de lucre, en qualse-vol format de difusió. El problema pot venir en cas que l’autor hagi cedit la gestió dels drets de les seves obres a una entitat de gestió col·lectiva (SGAE per exemple) o a un tercer, amb caràcter exclusiu, ja que aquestes gestionen i recapten directament les llicències per utilització de les obres. Si en un cas concret, un autor vol cedir gratuïtament l’ús d’una de les seves obres, ell mateix haurà d’adreçar-se a l’entitat de gestió per indicar que cedeix de forma gratuïta la seva utilització. D’aquesta manera evita que l’entitat de gestió actuï directament recaptant el percentatge de taquilla corresponent als drets d’autor.

Es poden difondre, deixar en préstec i digitalitzar, traduccions i adaptacions d’obres realitzades per alumnes i professors del propi Institut?

By |2017-06-09T12:44:44+02:00Divendres, febrer 26, 2016|Categories: |

En el cas que aquests textos no hagin obtingut l’autorització de l’autor de l’obra original o del titular del dret per traduir-los o adaptar-los, la difusió seria una activitat no permesa.

No obstant, una cosa és que la traducció o adaptació es faci amb una finalitat pedagògica o de treball personal, en un àmbit intern, i una altra molt diferent és fer difusió d’aquestes obres al públic en general. Això últim, en no estar autoritzat, pot generar problemes, no només per part de l’autor i titular dels drets de l’obra original, sinó també en el cas que alguna editorial disposés del dret d’edició de l’obra en exclusiva en llengua catalana o castellana, i també per part de les entitats de gestió.

En cas que l’obra s’hagi publicat, té algun dret l’editorial que l’ha editat?

By |2017-06-09T12:45:07+02:00Divendres, febrer 26, 2016|Categories: |

L’editorial és titular de drets per cessió efectuada per l’autor, mitjançant contracte per escrit, que contindrà la regulació d’aquesta cessió i en concret si aquesta s’ha efectuat amb caràcter exclusiu, i per quant de temps. En aquest cas, l’autor no pot disposar dels drets cedits fins que el contracte finalitzi.

Quins drets cobraran els actors i actrius per les seves interpretacions?

By |2017-06-09T12:45:47+02:00Divendres, febrer 26, 2016|Categories: |

Els intèrprets (actors i actrius) poden cobrar drets de propietat intel·lectual a través de les entitats de gestió, per l’explotació d’obres audiovisuals en les que han intervingut, en les següents modalitats:
  • comunicació pública dels enregistraments de les seves actuacions difosos a través de televisió, cinemes, i d’altres com transport col·lectiu de viatgers, hotels, cafeteries, etc.
  • pel lloguer dels dvd d’obres audiovisuals que continguin les seves actuacions.
  • cànon per còpia privada (actualment té un contingut mínim)
Go to Top