Exposició  itinerant que posa en valor el paper cabdal dels dos artistes catalans en la divulgació i l’ensenyament de la dansa espanyola i les castanyoles, i esdevé un homenatge a les seves fites professionals i a la seva inesgotable passió per la dansa i la música. I és que tots dos van ballar, tocar i fer de mestres fins ben entrada la vellesa.

Aquesta exposició és una versió reduïda de l’exposició temporal del mateix títol.

Emma Maleras (Ripollet 1919-Barcelona 2017), ballarina i coreògrafa de dansa espanyola, va ser especialment coneguda per la seva feina com a concertista i professora de castanyoles. Va crear el mètode d’estudi de castanyoles que porta el seu nom, el qual va impartir a l’Institut del Teatre, on també va ser professora de dansa espanyola des del 1973 fins que es va jubilar.  Va ser pionera en la incorporació de les castanyoles com a instrument en una orquestra simfònica i també va fundar el cor de castanyoles Tocs. L’Institut del Teatre va editar l’any 2002 el llibre Emma Maleras. Les castanyoles: la grandesa d’un instrument petitd’Andreu Carandell. El MAE també conserva el Fons Emma Maleras.

José Udaeta (Barcelona 1919-Sant Feliu de Guíxols 2009) va començar la seva carrera artística com a actor, ballarí i coreògraf a Barcelona i Madrid. Va formar parella amb la ballarina suïssa Susanne Audeoud, amb qui va recórrer els principals teatres europeus. També va treballar com a coreògraf i mestre de grans companyies internacionals. A partir de 1971 es va formar en castanyoles amb Emma Maleras. Durant molts anys va exercir la docència de la dansa espanyola i les castanyoles a Alemanya. El 1995 li va ser concedit el Premi Nacional de Dansa i el 2001 la Creu de Sant Jordi, ambdós guardons atorgats per la Generalitat de Catalunya. El MAE conserva el Fons de castanyoles de José de Udaeta.

 

Una mostra única

Entre les singularitats de l’exposició, destaca el fet que és la primera mostra que es dedica de forma conjunta a Udaeta i Maleras, dos artistes que, a més de compartir època i un talent excepcional, van aconseguir internacionalitzar la dansa espanyola i les castanyoles arreu del món. L’exposició permet descobrir els punts de coincidència entre ells, però també les divergències en les seves trajectòries professionals i els trets diferencials dels seus caràcters i de les seves circumstàncies vitals. Així, Udaeta va començar a ballar d’amagat d’una família benestant amb grans prejudicis, mentre que Maleras ballava per escapar del malson d’un matrimoni fraudulent.

A través de fotografies, textos i documents és possible conèixer, per exemple, que Udaeta i Maleras es van estrenar com a ballarins al Liceu amb el mateix mestre, Joan Magrinyà, i que tots dos van ballar amb María de Ávila. De fet, al llarg de la seva vida van compartir platees, ídols, professors, alumnes, amics i seguidors. Curiosament, Udaeta es va formar en castanyoles sota la tutela d’Emma Maleras, i van acabar fent espectacles plegats, tot i que després, les seves trajectòries van seguir camins diferents.

 

Audiovisuals

Hem creat la col·lecció Udaeta/Maleras a l’Arxiu Audiovisual de les Arts Escèniques de Catalunya (AAAEC) amb vídeos en línia de diferents espectacles, actes i reportatges.

 

Característiques tècniques

  • 20 plafons  (4 plafons de 44 x 84 cm ; 4 plafons de 84 x 124 cm ;4 plafons de 39 x 124 cm ; 6 plafons de 64 x 84 cm ; 2 plafons de 64 x 124 cm)
  • Els plafons es faciliten embalats en plàstic de bombolles, poden penjar-se a la paret o bé situar-se sobre algun altre suport (cavallet, reixa, etc.)

Per sol·licitar l’exposició cal contactar amb Laura Ars.

 

Recursos

 

Supervisió del projecte: Carlos Murias
Coordinació, guió i documentació: Laura Ars
Correcció de text: Cesc Martínez
Disseny gràfic: Forabord
Impressió: Artyplan
Fotografies de: Anne Kirchbach, Antoni Bofill, Arxiu Maleras, Arxiu Udaeta, Capella, Christian Altorfer, Comet, Dr. Theo Cieplik, Emilio de Icaza, Foto-Hobby, Foto-Inform Brangulí, Fotos Domenech, Gyenes, Horst Schulte, Iñurrieta, J. Magem, Jacques Naegeli, Joan Mª Carreras, Josep Aznar, Klaus Handner, Man, Manen, Mario Perricone, Marion Schöne, Miguel Montes, Paco Ruiz, Pau Barceló, Pere Manuvens, Photo-Lipnitzki, Reportajes Romá, Siegfried Enkelmann, Ximeno.
Agraïments: Xavier Bagà, Belén Cabanes, Àngels Forés, Consol Grau, Ramón Ivars, Marina Rodríguez, Ria Schneider, Alberto Udaeta, Santiago Udaeta, Berta Vallribera, José de la Vega.