La Cobla Barcelona i l’ambaixada artística antifeixista

Durant la Guerra Civil, la Cobla Barcelona va fer dues gires per Europa en el marc de les activitats organitzades pel Comissariat de Propaganda de la Generalitat de Catalunya. Una d’aquestes gires va anar acompanyada pel ballarí Joan Magrinyà, el cantant Emili Vendrell i el pianista Isidre Marvà.

A partir de materials inèdits, col·leccions privades i premsa conservada en arxius espanyols i europeus, aquesta exposició examina la importància d’una ambaixada artística entesa com a instrument de persuasió política i eina de propaganda antifeixista a l’Europa occidental. La mostra inclou documents originals dels fons de Joan Magrinyà i Emili Vendrell que es conserven al MAE.

L’exposició està relacionada amb la seva tesi doctoral del comissari Albert Fontelles: La Cobla Barcelona (1922-1938). Un projecte noucentista

Aquesta exposició és una versió de l’exposició temporal del mateix títol, que es va poder veure al vestíbul de l’Institut del Teatre de Barcelona des del 26 d’octubre de 2022 fins a l’1 de juny de 2023. [Descarregueu els continguts de l’exposició en aquest enllaç]

  • Recupereu l’acte d’inauguració amb intervencions d’Albert Fontelles, comissari de l’exposició, i Sílvia Ferrando, llavors directora de l’Institut del Teatre, així com una actuació a l’atri de l’Institut del Teatre amb el repertori amb el qual va viatjar el 1937 el grup de catalans conformat per Magriñà, Vendrell i la Cobla Barcelona (direcció de Sònia Gómez, amb la col·laboració del Conservatori Professional de Dansa —CPD—, especialitat d’escenografia —ESAD—, i la Cobla de l’ESMUC; amb el suport de l’Àrea de Recerca i Innovació de l’Institut del Teatre).

Vols acollir l’exposició?

Per sol·licitar l’exposició, contacteu amb la responsable d’exposicions: Laura Ars | arsrl@institutdelteatre.cat | 662969301

Característiques tècniques

Consta de 20 plafons que es faciliten embalats i poden penjar-se fàcilment o bé situar-se sobre algun altre suport. Cable no inclòs.

Mida del plafó Quantitat
60 × 100 cm 4
100 × 140 cm 4
55 × 140 cm 4
80 × 100 cm 6
70 × 140 cm 2

Suport audiovisual

L’exposició es pot acompanyar d’un suport audiovisual: un recull d’entrevistes a familiars i amics dels integrants de les dues gires, en què es descobreixen anècdotes i històries inèdites dels membres d’aquesta ambaixada artística. Demana’ns-el!


Crèdits

  • Comissari: Albert Fontelles i Ramonet
  • Suport documental: Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques
  • Vídeo: Xavier González Creixans
  • Arxius: ARCA (Arxiu de Revistes Catalanes Antigues), Archivo General del Ministerio de Asuntos Exteriores, Arxiu Nacional de Catalunya, Biblioteca Museu Víctor Balaguer, Centre de Documentació Històric Luna Park, Centro Documental de la Memoria Histórica, Archivo General de la Guerra Civil, Gallica (Bibliothèque Numérique de la Bibliothèque Nationale de France), Músics per la cobla de Sabadell, i col·leccions particulars d’Eduard Díaz, d’Anna Maria i Ramon Juncà, de Marina Marvà i Comas, de Jordi Mestres, i de Jaume Nonell.