Els carrers de Barcelona han sigut atracció i refugi de dissidències d’expressió social des de fa segles. Ciutat portuària, fins a les seves costes han navegat tota mena d’artistes i pràctiques creatives. I a la frontissa entre els segles XIX i XX va arribar, a través de Leopoldo Fregoli i Fàtima Miris, el transformisme. Un actor en el paper d’una dona de classe alta, una actriu en el paper del galant. O en qualsevol altre gènere, localització i classe social que us pugueu imaginar.
Ara bé, tot i que aquests artistes van ocupar les cartelleres dels millors teatres de la ciutat, avui la seva memòria és desconeguda per als joves creadors que es reconeixen en el travestisme, en el drag, però que desconeixen el seu passat escènic.
És per això que dediquem el darrer capítol de la segona temporada de Tothom a escena! als marges, a les dissidències i a la història del transformisme i el travestisme a la nostra ciutat i escenaris. Ho fem coincidint amb el Dia Internacional de l’Orgull LGTBIQA+, una oportunitat per homenatjar artistes que van il·luminar un país que vivia a les fosques.
Ens acompanya Rubén Antón, qui proclamada com la primera «arqueòloga del travestime ibèric i guardiana de la memòria LGTBIQA+», és artista vectorial i investigadora d’hemeroteques i a peu de carrer. Una tasca que difon a través del seu pòdcast Drag is Burning. I Roberto G. Alonso, intèrpret i coreògraf que, a través de l’alterficció Jo, travesti, aconsegueix emocionar-nos amb un repàs històric del gènere, tot incorporant-hi la seva pròpia experiència travesti.
Podeu descobriu el nostre passat travesti a iVoox, Spotify o Apple Music.